Thursday, May 17, 2012

Anak Kena Jaundis / Kuning - Pengalamanku


Aku discharge dari spital ari sabtu, kirenyer kami berkampung di ar ridzwan dari rabu malam sampai sabtu tengahari, sabtu mlm kami lek ke tepeng sbb aku berpantang ngan makku, ari isnin 16 apr baru la asben g repot kelahiran kt klinik kesihatan kamunting & buat mykid cik naufal, rupenyer kalo repot kt klinik kena bwk sekali bby, time neesa dulu repot je dulu pastu baru nurse dtg umah...

so ptg isnin tu aku, asben, naufal, nayli, neesa & mak ke klinik...semua pegi sbb ptg tu nk anta asben & nayli ke stesen bas & aku la kena drive sendiri pada hari ke 5 berpantang...
kt klinik naufal kena chek jaundis...bacaannyer ialah 13.9!! terkejut gak aku sbb nayli n neesa xpenah stinggi ni...

so naufal kena repeat keesokannyer...ari ke 6 iaitu 17 apr bacaan jaundis naufal ialah 15.5 & telah melebihi thp 15 & perlu rujuk ke hospital taiping & warded....

1st time aku kena tido wad lps bersalin...tp demi cik naufal kusanggup...doc mintak kami terus ke hospital wpon tanpa persediaan...dh la aku yg drive so trus la kami ke gh taiping, mule2 kena daftar kt emergency, time tu mak bwk naufal daftar & aku n neesa g carik parking yg mmg susah nk dpt...lps tu aku n neesa ke emergency...rupenyer mak n naufal dh ke wad b3, jln kaki agak jauh...fuhh mencabar...sampai wad b3 jmpe mak n naufal, kt spital timbang naufal dari 3.1 kg jd 3.01 kg…

dlm wad lak katil still penuh, tunggu ptg baru ada katil utk aku, so aku blk dulu anta mak n neesa n tinggai la cik naufal sorg2 kt spital….aku bf naufal puas2 b4 blk 
sampai umah kemas brg2 utk aku n naufal n tunggu asben n nayli dtg dari ipoh, dlm kul 6 baru asben sampai & kami trus ke gh taiping, disebabkan beberapa jam x bf so mmg rase sakit je...aku pam susu kt umah n bwk ke spital, sampai spital tgk naufal dh x bebaju, pakai spek mata spesel & dok bawah lampu.... siannyerrrr....aku trus bf naufal...asben xleh stay lama sbb dh abih waktu lawat, so mlm tu aku dok wad, mlm tu doc chek naufal, tgk dada naufal  ‘berombak’ bile bernafas so doc decide utk x ray naufal & naufal kena guna oksigen utk tgk perubahan pernafasan & chek tekanan darah…ekceli mmg aku sedar mmg dada naufal kdg2 laju je berombak kdg x…tu yg aku tanye doc tu…risau gak…

mlm tu naufal kena stay kt depan sbb kena guna oksigen & pantau tekanan darah (bp) naufal…mmg berselirat la wayar kt badan naufal…

aku nk bf pon mmg takot2 je ngan wayar2 tu…kt muka wayar oksigen, kt tumit wayar bp…
2nd day kt spital iaitu 18 apr, naufal still guna oksigen & bacaan jaundis 14, syukur sbb dh turun, ujian x ray pon doc ckp xde masalah…mmg cara pernafasan naufal cmtu….syukur alhamdulillah…aku ingat leh discharge dh rupenyer doc soh stay lg sehari sbb nk tgk naufal tanpa oksigen & bp pon ok…aku makin kerap bf naufal…ptg tu nayli neesa asben n mak aku dtg tp yg leh masuk asben je…

3rd day kt spital 19 apr, pagi tu aku tgk naufal dh guna spek mata baru, jenis kain, time doc pakar chek bgtau jaundis naufal 12 tp kaler still yellow, x chantek lg…& yg beshnyer dh leh discharge..

kul 3 asben dtg, byr rm38.50 utk caj spital & kami pon balik…syukur sgt…
bsok kena follow up kt klinik lagi…b4 blk umah kami g beli pearl powder (serbuk mutiara) kt kedai ubat cina rm10 utk 2 pek kecik & ubat homopati 2 jenis berjumlah rm35…
Pada 20 april, umur naufal 9 hari, p klinik chek jaundis & bacaannyer 11.5…lega turun wpon x byk, hari tu dh ptg baru kami kasik naufal mkn obat homopati… 
22 april g klinik lagi & bacaan 13.1!!! aikkk naik balik…konpius aku…kami try kasik naufal minum pearl powder pulak & stop ubat homopati….23 april g klinik & bacaannye 12.4, turun naik bacaannyer…aku naik risau sbb ni dh ari ke 12, kali ni aku kerap2kan bf naufal tiap jam…aku try kasik naufal perahan anggur hitam & mandi kan naufal ngan air bunga raye….

25 april iaitu ari ke 14 g klinik & bacaan jaundis ialah 12….so konfem kena p spital lagi sekali….kalau bacaan jaundis pada hari ke14 still x bwh 7 so kena refer spital….bwh 10 pon xpenah apatah lg nk bwh 7….so aku, naufal, neesa & mak trus ke klinik pakar kanak2 kt gh taiping, ukur berat naik jd 3.2 kg, panjang 50 cm, pakar bgtau ekceli kena turun bacaan ke 5…

aku bgtau gak yg muka n kepala naufal ada ruam so g farmasi amik ubat lps jumpa paed, lps tu kami ke wad c1 utk amik darah & air kencing naufal… naufal nanges punye la kuat sbb nk amik darah sampai 3 botol!!! Lebih kurang ½ inci tiap botol, abis biru tgn naufal & aku pon x thn sedey smpai nanges gak la…doc cucuk tgn aku pon sakit apatah lg tgn sikecik…lps tu kami blk & singgah kedai ubat cina g beli herba mandi utk kuning, 1 paket rm2 & aku beli 4 paket, beli air glukos utk aku minum…   
kakak nayli bersama dua adiknya-kak ngah neesa & adik naufal   

papa & papa junior

No comments:

Post a Comment