Monday, May 28, 2012

Habis Pantang


Aku last day pantang 44 hari pada jumaat 25 mei (sama tarikh ngan annual dinner opis-xleh p tahun nie...last year aku & asben menang best dress tau...)...kalo org lain sure teruja sgt2 kalo dh abis pantang, tp bagi aku sama je...sbb mcm x pantang je…pantang kali ni byk ulang alik klinik & hospital, mule2 sebab cik naufal kena jaundis, g klinik, kena warded kt spital pastu kena g spital lagi utk test darah & air kencing naufal, masa naufal genap sebulan aku demam urat & pening kepala, time g klinik kesihatan utk cucuk naufal & time doc chek aku, aku bgtau la aku demam & pening kepala, so aku kena ulang alik klinik selang sehari sebyk 4 kali utk chek tekanan darah, selain tu aku kena kencing kotor (kencing mmg la kotor), doc ckp kencing kotor selalu kena kt org pregnant je tp aku lps bersalin lak kena kencing kotor, so aku kena mkn ubat & chek lg air kencing lps seminggu, bile dh seminggu air kencing aku tetap kotor wpon ubat dh abis mkn, doc soh aku kencing lg sekali & test tp kalini jgn tadah trus air kencing tu, tadah bile dh kencing ke2 @ ke3 then bile test barula air kencing aku elok!! Ooo rupenye nk amik ujian air kencing pon ada teknik2nye…ok pasal aku demam & pening kepala aku mkn panadol ubat yg doc kasik, sebelum tu aku mintak mak & asben aku urut2 aku…baru la rase kurang sket sakit2 urat…wpon rase demam aku tetap mandi pagi & petang sbb kalo x mandi rase x selesa nk tdo…
pantang bagi bersalin normal ngan czer ada beza...kalo bersalin normal kena berurut, bertungku pagi petang, pakai pilis, penjagaan lebih teliti sbb byk urat2 putus...aku bersalin czer berpantang agak simple...aku tetap berurut-kali ni urut sekali & lmbt sket urut sbb bizi ngan klinik hospital, hari ke19 baru urut, urut sure la bhgn perut x urut, bertungku lak aku guna tungku elektrik, ari ke 16 baru bertungku-beberapa kali je, pakai stokin tp disebabkan cuaca kt tepeng sekarang ni agak panas & x hujan (wpon tepeng terkenal ngan tempat paling kerap ujan di msia) so aku kdg2 tu miss pakai stokin..dari segi makan lak byk menu yg aku mkn & mak aku pon x halang sbb makanan tu berkhasiat & x membahayakan kesihatan...aku lak yg takot2 nk mkn...minum air masak mmg byk disebbkn aku still menyusu naufal so perlu minum byk... time naufal kena jaundis aku ada beli glukos sbb dikatakan leh mengurangkan jaundis...aku minum anmum lacta, air longan, minum oat + susu & aku ada beli susu kambing hi goat utk minum...aku jgk ada beli susu mom & me nestle, susu tu utk pregnant & breastfeed mum-ekceli aku beli sbb ada free breasfeeding shawl....ok la susu mom & me, mmg terasa vanilanyer…
disebabkan aku dh stat drive seawal 5 ari pantang & seterusnye selalu ulang alik klinik, so aku dh xkesah nk drive lg time pantang, alhamdulillah xde la rase2 sakit kt tempat operet, ms ari ke 30 pantang aku ke econsave sbb nk beli puting utk naufal, aku terpaksa guna puting utk naufal sbb naufal nk nyonyot time tido, time nayli & neesa aku berjaya utk tidak menggunakan puting, pastu aku g lagi econsave sbb econsave dekat ngan umah, then tesco pon aku pegi sbb time tu ada offer kaw2 susu dutch lady utk cik nayli & cik neesa…yg x beshnye bile sampai je tesco baru la aku realise yg aku salah tgk promo…so alang2 dh sampai tesco aku beli la baju utk cik naufal pakai time aqiqah nanti….

4 comments:

  1. saya tak penah menang pon dinner tu. tp ikot la jugak tema dia sikit2 ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik mas!!! Missyu....beshnye g dinner,kalo nk menang kena ikot tema dia byk2...sikit2 xleh menang...hihi, nxt week aku keje...malehhhnyerrr!!!!

      Delete
  2. xper la. saya pemalu :P go go!! selamat bertugas kembali yah!!!!!

    ReplyDelete