Wednesday, November 9, 2011

Anak Demam Pelentong

Cik neesa kena demam pelentong! ekceli aku dh ready & dh leh agak cik neesa akan kena demam pelentong sebab pengasuh cik neesa jage 3 budak yg kena pelentong (adik beradik)...wpon budak2 tu kena pelentong tp aku tetap anta cik neesa umah pengasuh sbb lambat laun kena jugak...baik kena time kecik sbb ada yg kena time dh besar2 lg xbesh...sakit2 sendi katanye..parut pon susah nk ilang...kalo kena time kecik2 parut senang ilang...pelentong ni sakit bintik2 merah yg berair dlmnyer...kalo campak lak jenis mcm ruam2 tu...aku penah kena demam pelentong time darjah 5...besh satu je sbb leh dok umah layan katun kt tv...
neesa kena ari khamis...ms ptg tu aku nk amik neesa tgk dia dok baring2 ngan anak pengasuh-ika yg darjah 5...rupenyer2 dua2 kena pelentong serentak...patot la 2 3 ari sebelum tu cik neesa mcm xselera nk mkn dok tunjuk sakit dlm mulut...mlm tu bdan neesa demam sket...x panas sangat...tidur pon jap2 jage tp lena la jugak...so bile kena demam pelentong ni adalah bahan2 yg diperlukan @ bahan2@ ubat yg amat fames utk ubati demam pelentong iaitu:
1) ubat sapu @ nama scientifik calamine lotion
calamine lotion utk cik neesa aku dapat dr mak budak yg anak dia sama2 dok ngan neesa...ubat tu x guna lg maybe sbb dorg 3 beradik so lotion tu ade lebih x sempat guna....kt klinik leh dpt calamine lotion ni...rajin2 la sapu lotion catamine sbb aku tgk mmg efektif...cepat kering...

time nk sapu kt cik neesa mmg la mencabar gak...ada adengan kejar-kejaran...depan umah..ke dapor jenuh nk sapu lotion tu kt neesa...ms cik neesa kena pelentong mak aku ada dtg umah...so part kejar2 tu neesa berkejaran ngan pah leha...mama pon dh xlarat nk kejar sambil pegang perot...


2) daun semambu

risau gak mana nk carik daun semambu...rupenyer2 member satu opis pokok semambu kt umah dia kt sungai siput...ms ari isnin aku cuti tp aku p jugak opis sbb nk amik daun semambu kt kawan aku...makaceh banyak2 ye kak na...pastu tok bun neesa pon bwk daun semambu dapat dari area manjoi gak...so banyak la daun semambu utk cik neesa

daun semambu ni guna ms mandi & juga time nk tdo...aku x reti sgt guna & sibbaik mak aku datang dari tepeng & leh la tgk cecare menggunakan daun semambu nie...mak aku cuci2 dulu daun semambu ni sebelum rendam dalam besen utk mandi...dlm besen tu ramas2 sket daun tu & leh la cik neesa mandi...
besh betoi cik neesa berendam dlm besen yg kecik itu...lama lak tu berendamnyer...

ada yg mandi/ siram badan & tapis daun tu...tp aku guna cara yg paling senang iaitu rendamkan shj cik neesa dlm besen & cik neesa sgt suke!! tp kena la tgk jgn biarkan mandi sorang...bahaya weiii...lps mandi tu aku xde la bilas ngan air paip...trus je lap wpon bdn penuh daun semambu... 


pastu daun semambu ni leh guna time nk tdo...lapik pada tilam @ bantal budak...aku bilas dulu daun semambu ni & siap jemur lagi ko...pastu aku letak dlm kain batik & petang tu cik neesa tdo la atas daun semambu...




cik neesa kasik pose yg sangat menawan sebelum tdo atas daun semambu...


aku pon teman la cik neesa & cik nayli tdo...ms tu aku tgk cik neesa garu2 tangan dia...bile neesa bangun mmg pelentong tu dh pecah dah...alamakkk...lagi gatal ke...so tdo mlm tu xde la tdo alas daun semambu sbb xmo neesa garu2...

3) air kelapa

minum air kelapa utk cepat kuarkan bintik2 merah tu...so aku mintak kt tok bun & aku pon join sekali minum air kelapa yg sgt sedap & manis itu...elok pon utk org pegnent minum air kelapa...cik neesa minum dlm botol & mintak lagi...cik nayli pon suke...senang mama...xyah paksa2 minum... 

4) bedak sejuk daun semambu
ni member aku yg ckp...ada jual kt kedai2 runcit india...aku nk gak try carik tp x cari2 sampai la... 

5) ubat demam
disebabkan cik neesa x demam so aku x p pon klinik...lgpon lotion catamine tu masih cukup...neesa hanya demam ms ari 1st je...aktip pon mcm biase...

6) antibiotik
ada yg ckp kalo bley jgn makan antibiotik ni sbb kalo mkn nnti pelentong tu x kuar abis dlm badan...mungkin pelentong akan kena lagi in future...yg ni kena tanyer doktor la ye...

selain ubat2an ada gak 'pantang larang' pasai demam pelentong nie...
1) xleh kena ujan nnti lambat baik @ berparut-so far mmg aku elakkan neesa kena ujan, satu takot demam, satu kalo berparut xchantek la kulit cik neesa especially kt muka...
2) xleh makan kicap nnti parut itam-aku elakkan tp ada gak neesa mintak so kasik 1 titik je...
3) xleh goreng2 dlm umah-orang tua2 kata nnti pelentong tu jadi makin sakit...time aku kecik2 dulu mmg mak aku goreng2 kt luar umah, tp yg beshnyer time cik neesa kena mak aku selamber je buat nasik dlm umah aku...
4) tu je kot...
so far pelentong kt badan cik neesa dh makin kering...alhamdulillah...aku pon cuti sehari je...cume sekarang aku dok tertanye2 bile turn cik nayli lak...xde nmpak pon bintik2 merah kt bdan nayli...kalo kena time sekarang lg senang sbb sian lak kt dia kalo kena time dh besar nnti...wait n see...

8 comments:

  1. bab goreng tu, mmg betul... tp bukan lagi sakit... tambah menggatalkan lagi ada la.... seksa wooo.... tergaru2...

    ReplyDelete
  2. mmg kebetulan anak aku cakap sakit time mak aku goreng nasik...

    ReplyDelete
  3. masa aku kena dulu, satu family terpaksa makan lauk berkuah je... xde goreng2... sbbnya, aku yg dlm bilik bertutup, tak tahan gatal...

    ReplyDelete
  4. aku masak megi je...& satu lagi cik nayli xde pon kena jangkit pelentong ngan cik neesa...kuat gak antibodi nayli..

    ReplyDelete
  5. aku kena dulu, lepas abg aku sihat sepenuhnya... so, standby je la....

    ReplyDelete
  6. Kak ngah steady aje deman pelentong. Berlari melompat maintain jugak

    ReplyDelete
  7. klau korang nak hilangkan parut demam campak,boleh jgak cube produk dari double stem cell..saye dh cube..mkn x smpai sekotak parut dah hilang..produk ni blh sembuhkan pelbagai pnyakit lain jgk mcm kencing manis,batu karang..seyes ok..saye ade testimoni slps rmai gune produk ni..dh ade klulusan dr semua agensi..jgn risau sbb saye pon sudah cube..dari baby smpai dh berumur blh mkn produk ini..bg sesiape yg berminat blh trs contact saye di no 01119319276...:)

    ReplyDelete