Wednesday, March 28, 2012

Kutu Kepala Di Kepala Anak-anakku & Juga.....

Bile anak dh masuk nurseri/tadika/skul so mak bapak especially mak-mak kena standby la sbb biasenyer anak2 dikatakan selalu demam & mudah kena penyakit berjangkit seperti chicken pox/demam campak/ pelentong dan jugak KUTU! Cik nayli stat skul 5 tahun since bulan dec 2011 so maknenyer dh dekat 4 bulan...baru2 ni aku tgk cik nayli asik garu2 je kepala dia, nmpk mmg mcm x selesa, waktu tu nayli demam, time tu pon rambut panjang sket so aku xde la kesah sgt dia garu kepala, myb sbb cik nayli berpeluh @ xselesa ngan rambut panjang (ala takat paras bahu je...), so aku decide gunting kasik pendek rambut nayli & neesa....style baru sket.. nmpk lagi kiut aku tgk...mama suke!!
gamba cik nayli & cik neesa time rambut panjang...alahaiii panjang la sangattt especially rambut cik neesa yg x panjang2...
cik nayli & cik neesa berambut pendek, mmg nmpk lain sbb aku jarang2 potong pendek rambut deme ni...
okeh sambung blk stori pasal nayli asik garu2 kepala dia, aku pon tergerak nk chek rambut nayli...seperti yg dijangka, ada binatang yg tidak diingini diatas kepada cik nayli....KUTU telah menyerang!!! geramnyer mama...benda yg aku dok risau2 akhirnyer kena gak kt cik nayli...kalo nk kata nayli pembawa kutu xleh la kot sbb dh 4 bulan g skul baru ni nayli kena KUTU!! pastu aku tanye la nayli ada x kawan2 nayli kt skul yg selalu garu kepala...nayli ckp ada..nama dia S, pastu ada la tecer nayli sembang2 ngan tecer sorang lagi  bgtau S ni ada kutu & tecer sorg lg tu soh buat surat bgtau kt parent S...aku rase aku leh percaye stori nayli nie... then mama tanye lg nayli dok kt mane, S dok kt mane kt skul, nayli & S dok sebelah2 je....patot la...nk wat cmner sbb bende ni xleh elak...

so sebagai mama yg prihatin so aku pon google & tanye la mmbr2 opismet aku apa ubat kutu, nk wat cmner bla bla bla...ptg tu jgk kami sefamili p klinik panel, tunggu punyer tunggu & jumpe doktor rupe2nyer ubat KUTU x cover, kena beli sendiri...la mana la aku tau...kalo tau konfem trus p farmasi je...wasting time je..kalo kt klinik mmg xde ubat kutu, mmg kena beli kt farmasi ye kawan2...pastu kami mencari farmasi lak...dh la nk dkt kul 7, farmasi pon byk yg tutup...cite 'atas nama cinta' pon xleh tgk...kuang kuang...
ni la ubat kutu cap anti-lices @ a-lices, aku beli hargenyer rm12, mlm tu jgk nayli rasmikan...kaler ijau & baunyer x besh sgt...ubat ni mama pegnent xleh pakai ye...mmg tulis kt kotak tu & ubat ni leh guna 2 kali atau 1 kali seminggu je...ubat dia kuat kot...& takot rosak rambut...

ni plak sikat kutu, rm1 je, tp sikat ni style baru, mcm xbesh sgt sbb gigi dia x brp nk rapat2...aku lebih ske sikat style lama, made in china, mmg gigi dia rapat2 & senang KUTU & telur kutu melekat...
nayli menggunakan ubat kutu anti lices, kesalahan disini ialah aku x tutup kepala nayli dengan kain dsb sbb nk cepat ari dh mlm...lps tu sikat rambut nayli dpt la jmpe beberapa ekoq kutu...the next day aku kirim kt mmber opis beli ubat kutu lain plak, khasni ckp ubat tu lg berkesan & boleh guna tiap2 ari & siap dpt sikat kutu free, wow free...mama suke! 
ubat kutu cap delice, free sikat kutu (metal comb), harga rm15, ubat ni baunye wangi kaler oren & nayli mmg suke! ubat kutu delice ni leh guna kalo pegnent sbb dia herba tp aku mcm x berani lak nk guna...gigi sikat kutu ni mmg rapat2...fuhhh konfem mak bapak kutu & teloq kutu pon lekat bersama...kalo nk guna sikat kutu metal ni kena sediakan jarum peniti sbb gigi sikat dia rapat2 so lebih senang guna jarum utk keluarkan kutu2 berahak itu...
nayli & neesa menggunakan ubat kutu delice & tutup kepala ngan tuala supaya mati kutu2 tu...tutup kepala 10 minit....lepas tu kasik kering rambut mereka & mama pon sikat & stat ops kutu...nayli dpt telur & kutu 20++, neesa dpt 10++....& mama jugak tidak ketinggalan....papa pon gatai2 kepala, bile chek xnmpak pon kutu, kelumumur ada la...aku ada snap gambo kutu2 & teluq2 kutu tp x sanggup nk tayang kang aku plak yg termuntah...lps beberapa ari ops kutu secara intensif, aku tgk kutu & teloq2 kutu dh berkurangan....tiada lagi gatai2 kepala...so kepada kutu2 diluar sana, pls stay away from my kids ya...syoh...syohhhhhh!!

17 comments:

  1. huhu,,anak sy baru jek dpt kutu:(jangkit ngn bibik...n paling sadis saye pun ade..sedih.tp dh belik delice tu..gluck tu me xoxo

    ReplyDelete
    Replies
    1. So how's the kutus? Berjaye hilangkan x? Sian kite mak2 pon berjangkit sama :)

      Delete
  2. beli kat ner delice tu kat ipoh? saya beli cap alice.. tapi tak ok sgt.. anak2 still ade lagi kutu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zanzila-opismet sy beli kt farmasi ikhwan,area medan gopeng/pekan razaki kot...kalo awk google farmasi ikhwan leh dpt kontek no dia...

      Delete
  3. Betul2!!!
    Sebab dpt surat pemberitahuan skolah diserang wabak kutu..
    Rambut si Aqil Naim pon telah digondolkan..
    Muahahhahahah
    Sabau je lah kan dear.. ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. aikk...ada dpt surat yek? awat sy x dpt pon? xkan nayli yg 'pembawa virus?' hihi...
      aqil boi leh la botakkan kepala...nayli ni terpaksa la rawat lps kena...

      Delete
  4. Huuuwaaaa....tetiba waris2 ku pun kena...penyakit yg paling na elak...yg kakak lepas.. tetiba adk plak...ta suka ta suka...da la rambut ngah nampak cantik skang niii...isshhh tpaksa d gondolkan...dan dia mmg sgt suka sebab leh nampak cam boboy...menci menci menciiii...ta sabar na tgu sok..na cari ubat n licinkan rambut pompuan kecek niii...arrrggghhhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahaiiii siannyer...try la guna delice tu sbb berkesan gak...gudluck... ;)

      Delete
  5. Mmg sshkn klo ada kutu, duduk pn xsenang, tgaru2... Anak jue pn baru masuk bln ke-3 pn dh start tergaru2.. Bila cari xjumpa pulak.. Nnti nk g farmasi la beli ubat kutu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg peliknye tahun ni kena lagi!! dh try ubat klinik kesihatan (sapu kt kepala & peram (tutup rambut) selama 12 jam-pakai time nk tdo ) tp kakak nayli masih gatal2 kepala...geram betoi...ada mmber ckp bapak sedare dia guna spray ridsect kt rambut anak dia & kutu pon hilang!! hihi...x sanggup lak...

      Delete
  6. Mmg betul org dulu2 guna ridsect

    ReplyDelete
  7. KAMI ADALAH PENYELESAIAN MASALAH KUTU N TELUR2 SKALI. INSYAALLAH 100% BERKESAN. BAHAN2 YG TIDAK BERACUN BAHAN2NYA ADALAH ORGANIK. SESUAI UTK KANAK2 DAN SESIAPA SAHAJA. KETERANGAN LANJUT BLH SMS SY DI TALIAN 0195713534 atau wasap sy www.wasap.my/60195713534

    ReplyDelete
  8. Anak pun baru kene ...4 beradik....adusss..ibu pun terjebak

    ReplyDelete
  9. Yg tutup kepala dengan tuala tu selama 10 minit tu selepas dibilas dengan air sudah ke?

    ReplyDelete
  10. tutup kepala 10 minit, bilas, sikat kutu, selesai.... ;)

    ReplyDelete