Monday, August 22, 2011

Daging Salai Masak Lemak Cili Api

Masa cuti Nuzul Quran yg lepas, kami p giant...1st time sefamili g giant tambun, asik soping kt jusco pon boring gak (kt ipoh nie nk soping kt mana lagi...)...jalan punyer jalan nk carik kasut utk neesa tp x berkenan...pastu asben tanyer nk masak ape berbuke, asben teringin nk mkn mcm daging salai...so asben pon google ler...kami pon beli la bhn2 yg blom ada....sebelum balik aku berkenan pulak gaun & beli la utk cik nayli & cik neesa terchenta...gaun kembang...geram tgk tau...
so ptg tu aku pon masak la daging salai masak lemak...1st time buat nie...pose kali ni byk menu 1st time aku buat...masa nk masak tu asben nk tolong tp aku x kasik, mintak jage anak2 lagi baek...kasik aku conquer dapo sorang2..tgh aku dok sebok2 masak aku tgk ada aksi luar biase...ekceli asben dh penah buat dulu rupenyer kali ni asben buat lagi...
papa ajar cara2 naik beskal ngan betul..
bedesuppp lajuuu...adek echa suke...nk lagie!!
bapak budak lagi hepi dari budak...
xkesah la janji dua2 hepi & xyah kaco mama kt dapo...

ohh yea resepi untuk daging salai masak lemak ialah:

daging 1/2 kilo-potong daging nipis, rebus  & bakar
kisar 10 bijik bawang kecik, 1 inci kunyit hidup, 1/2 inci lengkuas,2 biji buah keras & cili api
aku asingkan kuah sbelum masuk cili api sbb nayli neesa makan nnti pedasss pulak...
tumis bahan kisar tu tanpa minyak & sampai naik bau
then masukkan santan, serai ketuk, hirisan kunyit (ade ke patut aku lupe taruk??), 2 keping asam gelugor 
& last sekali masukkan daging yg dah dibakar tadi...
rajin2 la kacau supaya x pecah minyak...

kalo nk tau resepi asal nie asben aku google & dapatkan di mak hanis zalikha, ada yg aku ubah sikit2 sbb bhn xde contohnyer aku x taruk belimbing & x taruk stok ayam/ikan bilis...apa2 pon resepi nie mmg sedap & puas hati....terima kasih ye tuan punyer resepi...
daging salai masak lemak cili api


No comments:

Post a Comment