Thursday, August 25, 2011

Menu 21 Ramadhan

Cuti ari ahad kami g greentown mall lagi & lagi...cari tshirt & tukar saiz suar jean cik nayli neesa...kan aku penah ckp aku sukar tukar2 barang yg dh dibeli...ms aku beli ari jumaat x bwk budak so ada la salah saiz sket...balik tu cik nayli neesa x tido lagi...aku cadang nk masak special sket...special bagi aku adalah menu yg blom penah try masak lagi..stat masak masa anak2 tengah sleeping beauty...kalo ikut mama pon nk sleeping beauty gak...tengah syok2 masak cik nayli & cik neesa bangun...xlama pulak depa tido...ingatkan penat2 jln2 kt greentown mall dorang akan tido lama...tapi tidak...asben nk keluar g anta gamba kahwin so aku soh bwk sekali budak2 so senang aku nk masak...
aku rase ari ahad yg ni la aku masak paling mencabar sbb byk menu (4 je)...menu yg kami pilih ialah rendang kerang, butter prawn, pengat keledek & cek mek molek...semua menu ni 1st time aku buat...
rendang kerang
menu rendang kerang mencabar sebab kena rebus dulu then amik isik dia...member opis tgk rendang aku kenapa berkuah...yaaa aku mmg suke rendang berkuah supaya tidak tercekik ketika makan... rendang ayam lagiiii aku suke...time rase la besh sbb leh try macam2 jenis rendang tanpa jemu...
butter prawn
butter prawn ni aku dapat resepi dari myresepi....buat lambat sket sbb tunggu daun kari yg baru dibeli oleh asben...
pengat keledek
aku beli keledek dlm 5 ketul je, asben nk sangat mkn pengat keledek, resepi dari myresepi...aku potong dadu & rebus sampai empuk, masuk santan, sagu & gula merah, garam sket...aku tambah sagu sket...cik nayli makan sagu je..keledek tolak tepi..
cek mek molek before goreng
alang2 dh rebus keledek utk pengat so aku pon teringin nk buat cek mek molek...bahan2 pon sama..rebus keledek, lenyek2, campur tepung gandum, uli2 & bentuk2 mcm kt atas tu...saiz mmg x sama... pastu taruk gula dlm dia & goreng..
cek mek molek
cik mek molek aku goreng sket je...pastu frozenkan..leh mkn keesokkan harinyer...apa2 pon aku pueh ati la dpt masak semua menu tu & semua tu 1st time try...

No comments:

Post a Comment