Thursday, August 4, 2011

Petua Hilangkan Sakit Tekak

Terdapat bermacam2 cara untuk hilangkan sakit tekak...aku tengah sakit tekak sebenarnyer nihh...badan pon dh rasa sejuk2 sket wpon xde la demam...ok jom tgk petua2 untuk hilangkan sakit tekak anda...
1) makan cokelat hacks
    - zaman dulu kala ramai ske mkn cokelat hacks sbb x byk cokelat lain...bile makan hacks rasa berangin & nyaman je...aku suke gak kekdah nie...
2) makan fisherman fren
    - nie petua kawan aku sbb kalo dia sakit tekak dia akan makan fisherman fren, dia kata cepat baik...dia kata la bukan aku kata...
3) makan strepsils
    - nie pon petua senang mcm kt atas tadi, kebam strepsils...tp masalahnyer sekarang ni mcm2 perasa sampai aku pon pening nk pilih yg mana satu, kalo salah pilih mcm mkn cekelat biase je...x ilang pon sakit tekak tu...
4) minum air asam jawa
    - aku penah try sekali je, ada yg taruk gula utk sedapkan air tu & kalo nk lagi besh letak ketul ais.... lol..
5) kumur air garam
   - amik air suam2 panas, campur garam sket & dongakkan kepala anda & kumurla di hujung2 tekak...buang hasil kumuran itu...jgn telan...aku selalu gak buat cmnie...tp masin la...
6) minum air masak banyak2
   - minum banyak & bersediala utk ke toilet selalu...bulan posa so minum pon kurang...
7) minum air panazzzzz
   - yg nie besh gak sbb rase mcm mati kuman tu...lega...
8) jangan minum ais
   - bila minum ais sakit tekak makin teruk...
9) minum ais!!....pulakk...
   - yg nie kirenyer melawan arus la...jiran aku kt tepeng mmg dia buat mcm nie...dia kate cepat baik...kalo mm tu mkn aiskerim pon bley kot
10) kurang bercakap
   - kurang bercakap so kurang la sakit...kan?
11) jgn minum air tak masak
   - ni mmg pantang aku, kalo air x masak mmg aku cepat sakit tekak...air mineral botol mmg aku x minum..
12) time gosok gigi
   - petua nie aku baru tau semalam, tatau betul ke x, aku baca dlm fb kawan aku dimana kawan kepada kawan aku bgtau masa gosok gigi, telan buih2 ubat gigi tu, ini disebabkan bakteria2 dlm mulut la yg    menyebabkan kita sakit tekak...aku mcm x sanggup je nk try...nk tergelak pon ade..nk termuntah pon ader... sape2 dh try nnti bgtau la berkesan ke x ye...
13) jumpa doktor anda
   - sila la dapatkan rawatan di klinik2 berhampiran anda.....manatau kot2 dpt sakit lain pulak mcm sakit tonsil...cegah sebelum parah...
 
adehhhh tekak aku sakittt...

12 comments:

  1. okey...nk g cuba lah...nape lah ari nie buat hal sakit tekak pulak huhuhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo suke mkn fisherman fren amik perasa apple cinnamon... sedap & cepat baek...

      Delete
  2. Hurm..Boleh Try nie tekak pon semakin menggila semacam jee =..="

    ReplyDelete
  3. susah nye tip 5

    ReplyDelete
  4. kalo mcm mak lagi extreme dia bubuh minyak angin/vicks kat tekak. memang tak la aku nak cuba

    ReplyDelete
  5. Taruk kt luar tekak pon buat gak

    ReplyDelete